Mobiliteit en verkeersveiligheid: een topprioriteit

Veilige schoolomgevingen

Ruimte geeft prioriteit aan het creëren van veilige schoolomgevingen en maakt een duidelijke keuze om elke school in Nazareth – De Pinte vlot en veilig bereikbaar te maken met de fiets. Wij willen woonwijken en scholen verbinden door veilige fietsassen aan te leggen en op die assen alle knelpunten weg te werken. Door een groter aanbod aan veilige fietsverbindingen willen we het autoverkeer rond de scholen doen dalen en wordt er ook voor een vlottere doorstroming gezorgd. Om dit alles te realiseren zal voor alle deelgemeenten een sterk school-fietsplan worden uitgewerkt. De opmaak van dit plan zal gebeuren in overleg met schoolbesturen, ouders, omwonenden, gezinsverenigingen en de fietsersbond .

Verkeersveilige woonwijken

Ruimte gaat voor verkeersveilige woonwijken. Iedereen moet in de eigen omgeving veilig, te voet of met de fiets de straat op kunnen. Voor auto’s betekent dit in die wijken maximumsnelheid van 30 km/u. Door intelligente ingrepen (bvb. bloembakken, asverschuivingen, speelstraten, …) wil Ruimte komen tot meer verkeersluwe straten waar het goed leven is en sluipverkeer voorkomen. Hiervoor is nood aan goed doordachte planning en overleg. Ruimte wil daarom voorrang geven aan initiatieven die gedragen worden door de wijkbewoners zelf.

Conflictvrij en afgescheiden

Ruimte  gaat voor fiets- en voetgangersverkeer op goed onderhouden en veilige fiets- en voetpaden in het kader van het STOP-principe (eerst Stappen, dan Trappen, dan Openbaar vervoer en dan pas de Personenwagen). Ruimte kiest daarbij voor de aanleg van afgescheiden fiets- en voetpaden en conflictarme kruispunten om de veiligheid van de zachte weggebruiker te verzekeren. Zo kiezen we voor de heraanleg van de fietspaden op de bruggen over de E17.

Inclusieve infrastructuur

Ruimte wil dat het openbaar domein voor iedereen toegankelijk is. Zowel te voet, met de fiets, de kinderwagen, de rolstoel, een rollator of via een toegankelijke halte van het openbaar vervoer. Zo zetten we in op obstakelvrije voetpaden.

Openbaar vervoer

We blijven bij De Lijn hameren op een goede bereikbaarheid van en tussen onze dorpskernen.

Lichtplan

Verkeersveiligheid primeert, ook ’s nachts. Ruimte wil een gemeentelijk lichtplan opmaken. Het lichtplan legt vast hoe de openbare verlichting in elke straat van de gemeente er moet uitzien (hoogte paal, type paal, soort licht, sensoren of dimmen…). Door de openbare verlichting beter op elkaar af te stemmen, wil Ruimte het openbaar domein nog aangenamer maken, lichthinder vermijden maar bovenal de weg veiliger maken voor de zwakke weggebruikers. In afwachting hiervan stoppen we met het doven van de lichten ‘s nachts.

Deelmobiliteit

Ruimte wil werk maken van het verder uitbouwen, actief promoten en ondersteunen van deelwagens (Cambio). We willen meer plaatsen voor Cambio-wagens, verspreid over de ganse gemeente. Daarnaast breiden we ook het aanbod (elektrische) deelfietsen uit.

Uniforme snelheidszones

We kiezen voor uniforme snelheidszones waarbij we vermijden dat de maximaal toegelaten snelheid in bepaalde straten telkens verandert.

Veilig verplaatsen tussen de 4 dorpskernen

Ruimte wenst de fietsverbindingen tussen de vier dorpskernen veel veiliger te maken, zowel in functie van schoolbezoek, recreatieve verplaatsingen, kleinhandel als woon-werkverkeer (in het bijzonder de verbinding met de stations). Ruimte wil bij het Vlaams Gewest aankloppen om één of meerdere fietstunnels of -bruggen te realiseren aan de N60 zodat fietsers op een veilige manier de N60 kunnen kruisen. In afwachting daarvan moet bij het Vlaams Gewest aangedrongen worden op conflictvrije kruispunten voor fietsers, zoals nu al het geval is voor afslaande auto’s.

Stationsomgeving

Ruimte wil inzetten op een betere uitrusting van de stationsomgevingen door kwalitatieve afgesloten en overdekte fietsenstallingen en lockers voor fietshelmen te voorzien. We voorzien degelijke Kiss and Ride-stroken voor wie met de auto aan het station wordt afgezet. Ruimte wil de hoppinpunten aan de stations verder uit te bouwen.

Onderzoeken mogelijkheid fietsbrug tussen Eke en Vurste

Ruimte wil in samenspraak met Gavere een dossier voorbereiden en daarbij de nodige contacten leggen met het oog op het verzamelen van de nodige financiële ondersteuning (provincie, Gewest en de EU) om een fiets- en voetgangersbrug over de Schelde tussen Eke en Vurste te realiseren, ter hoogte van de straat Ten Stroom.

Fietsenstallingen

Ruimte wil op diverse plaatsen in de gemeente bijkomende fietsenstallingen Op centrale locaties zullen ook oplaadpunten voor elektrische fietsen geplaatst worden, zodat ook fietsers van buiten de gemeente zich welkom voelen en onze lokale handelaars en horeca met de fiets kunnen bezoeken.

Trage wegen

Ruimte kiest ervoor om het netwerk van trage wegen in de ganse gemeente uit te breiden en beter te onderhouden.

Spoorwegovergangen

Ruimte is geen voorstander van het sluiten van alle spoorwegovergangen op de lijn Gent-Ronse. Een overgang kan maar gesloten worden als de aanliggende wijken bereikbaar blijven én er in een veilige en vlotte doorgang wordt voorzien voor de voetgangers, fietsers en minder mobiele personen.

SAVE-label

Ruimte wil dat Nazareth – De Pinte het SAVE-label behaalt en een concreet actieplan opstelt waarin doelgerichte acties rond verkeersveiligheid worden vastgelegd.